הכיתה השמחה

מודל חדשני ומרגש לשינוי חיובי בחינוך

"הכיתה השמחה" היא סביבת לימודים אופטימאלית המאפשרת תמיכה, הגברת מוטיבציה והשראה כדי לממש את הפוטנציאל המלא שמערכת החינוך יכולה להציע, בניגוד לסביבת פחד וחרדה שלה השלכות שליליות.

סדנא למורים

השינוי חייב לבוא מתוך המערכת ולא להיות כפוי מבחוץ: אם המורים אינם מעורבים ביצירת תהליך השינוי, כל הכוונות הטובות, של כל גורם אחר, ירדו לטמיון. הסדנא מאפשרת דיאלוג עם המורים בשאלות בנושא השמחה, והאפשרויות לבנות סביבה חיובית בכיתה.

מבנה הסדנא

  1. ונטילציה – המצב הנוכחי מנקודת מבטם של המורים, אפשרות ל'שחרר לחץ' ובו בזמן להעלות על פני השטח את הנושאים החשובים.
    למה הכוונה "כיתה שמחה" – התיחסות לשאלות מהי שמחה, מה הרלוונטיות למערכת החינוך, משמעת ושמחה (הילכו שניים יחדיו) ?
    "הכיתה השמחה" כמטרה.
    בעזרת תרגילים יצירתיים ומהנים שיאפשרו למתחים להתפוגג באופן מילולי ופיסי, יווצר מרחב תומך ובטוח שיעודד גישה כנה ומאתגרת לתהליך השינוי.
  2. תפקיד המורה – אלמנטים פיסים, רגשיים וקוגניטיביים בתפקיד המורה, דרך עדשת התיאטרון וטכניקות מדרמה-טרפיה.
    גבולות התפקיד, גמישות התפקיד, דרכים שונות ל'שחק' את התפקיד, תפקידים נוספים הנדרשים מהמורה (שוטר, פסיכולוג, הורה ...), תפקיד המורה בעיני התלמידים, ה'אני' בתפקיד – מה מספק אותי, מה מתסכל אותי ... ?
  3. מצבים בכיתה. הדינמיקות בכיתה היום, בדרך של 'סיפור סיפורים' ו-PLAYBACK.
    תיאור הטיפוסים השונים של תלמידים ומורים, להפוך טרגדיה לקומדיה – פיתוח התגובה ההומוריסטית (משמעות ההומור), כיצד תראה "כיתה שמחה" ?
  4. חיבור לתפקיד 'הליצן הפנימי' , שינוי בתפיסה ובהתנהגות, תנועה 'שונה', להרגיש אחרת, ספונטאניות, להגיב 'מחוץ לקופסא', להכניס את הליצן לכיתה, שינוי התגובות האוטומטיות, שינוי כללי המשחק, איתגור התלמידים, התמודדות עם פחדים בעזרת צחוק, גילוי האבסורד במצבים יומיומיים, להינות מלהיות מחוץ ל'אזור הנוחות' כדרך לצמיחה אישית ומקצועית, תפקיד הליצן ב"כיתה השמחה", הליצן בסיטואציות שונות בכיתה.
  5. מתקרבים ל"כיתה השמחה", שילוב כל השלבים הקודמים, התנאים ההכרחיים לשינוי, עיבוד השלבים המקדימים ליצירת שינוי, הכוחות שבי ובמערכת שיעזרו להוביל שינוי , המחסומים שבדרך, בדיקת האמונה הבסיסית באפשרות קיום "הכיתה השמחה" , סיכום – מחויבות ל"כיתה השמחה", לקיחת אחריות להובלת השינוי, שימור האמונה והתמדה, יצירת דיאלוג פתוח וממושך עם מורים אחרים, תמיכה הדדית במהלך התהליך, לוח זמנים, משוב והערכה במהלך התהליך.

סדנא לתלמידים

התלמידים חייבים להבין כיצד ההתנהגות שלהם משפיעה על הדינמיקה של תהליך הלימוד ולהשתלב ביצירת "כיתה שמחה".
הסדנא היא דיאלוג בין התלמידים והמנחה כדי לחבר אותם לרעיון, להעצים ולהגביר את המוטיבציה לשינוי.

הכיתה הנוכחית

לנער את הדינמיקה, משחקים ותרגילים שמאפשרים לתלמידים לשחרר לחץ, להתבטא, להתחבר לתלמידים האחרים בכיתה.

טיפוסי התלמידים

הסתכלות על טיפוסים שונים המרכיבים כיתה (המורד, הליצן, החרוץ, האדיש ...), שימוש בהומור וליצנות לניתוח הטיפוסים והתכנים שהם מעלים, סימולציה של סיטואציות שונות בכיתה, אינטראקציות שונות בין הטיפוסים, חוסר תקשורת, אי הבנות שגורמות לאלימות, שפה לא-מילולית, המשמעות שבין המשפטים, שינוי ערוצי תקשורת.

הכיתה השמחה

משמעות "להיות שמח", הרלוונטיות לכיתה, ה"כיתה השמחה" כאלטרנטיבה לתלמיד, השפעה על הטיפוסים השונים בכיתה ועל התקשורת בינהם, השפעת ה"כיתה השמחה" על חווית הלימודים.

מחויבות לשינוי חיובי

חלוקה לקבוצות קטנות. כל קבוצה יוצרת דוגמא ל"כיתה שמחה" דרך שירה סיפור ותנועה. הסקת מסקנות. יצירת תהליך מתמשך לשינוי.

ה"כיתה השמחה" מאפשרת למיקוד, ריכוז, זיכרון, מוטיבציה ויצירתיות לפרוח, ובכך מחזקת את תהליך הלימוד, והחוויה החינוכית.

קח צעד אחד קדימה לקראת חיים שמחים יותר

:שם
:טלפון
:דוא"ל
:הערות